الحروب الصليبية



The St. Bartholomew’s Day massacre (Massacre de la Saint-Barthélemy in French) was a wave of Catholic mob violence against the Huguenots (French Protestants), originally believed to have been instigated by Catherine de Medici, the mother of Charles IX. Starting on August 24, 1572, with the assassination of a prominent Huguenot, Admiral Gaspard de Coligny, the massacres spread throughout Paris and later to other cities and the countryside, lasting for several months, during which as many as 70,000 may have been killed. The massacres marked a turning-point in the French Wars of Religion by radicalising the Huguenot faction


…………………..


The Thirty Years War was fought between the years 1618 and 1648, principally on the territory of today’s Germany, but also involving most of the major continental powers. It occurred for a number of reasons. Although it was from its outset a religious conflict between Protestants and Catholics, the self-preservation of the Habsburg dynasty was also a central motive.


…………………..


.

سمي الصليبييون في النصوص العربية بالفرنجة او الافرنج وكانوا يسمون في الغرب بتسميات متعددة كمؤمني القديس بطرس (fideles Sancti Petri) او جنود المسيح (milites Christ)، ورأى من كان مندفعا بدافع الدين من الصليبيين انفسهم, على انهم حجاج ، واستخدم اسم “الحجاج المسلحين” لوصفهم في اشارة الى ان الحجيج لا يحمل السلاح في العادة .وكان الصليبيون ينذرون او يقسمون ان يصلوا الى القدس ويحصلوا على صليب من قماش يخاط الى ملابسهم ، واصبح اخذ هذا الصليب إشارة الى مجمل الرحلة التي يقوم بها كل صليبي .

.

كانت دعوة الباباوية للحروب الصليبية التي بدأها البابا اوربان الثاني في نوفمبر 1095 بعقده مجمعا لرجال الدين في مدينة كليرمون فران الفرنسية ، وكان الكثير من الحملات قد بررت بتطبيق “ارادة الرب” عن طريق الحج الى الارض المقدسة للتكفير عن الخطايا ، وكانت الدعوات تروي عن اضطهاد الحكم الاسلامي للمسيحيين في الارض المقدسة وتدعو الى تحريرهم ، وتراجعت هذه الدوافع الدينية مع مرور الوقت لتصل الى حد تدمير مدينة القسطنطينية المسيحية الشرقية في الحملة الصليبية الأولي و الرابعة علي أيدي الصليبيين أنفسهم .


Advertisements

اترك رد

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: